Na ilustracji widzimy flagę Unii Europejskiej — charakterystyczne dwanaście żółtych gwiazd ułożonych w okrąg na niebieskim tle. Jednak zamiast typowego pustego środka, w centrum umieszczono żółty symbol robota, który jest przekreślony.

AI Act (Akt o Sztucznej Inteligencji) – Pierwsze na świecie kompleksowe rozporządzenie Unii Europejskiej regulujące zastosowanie sztucznej inteligencji (SI)

Głównym celem AI Act jest ochrona praw i wartości UE oraz podstawowych praw człowieka w kontekście rozwoju i wdrażania systemów AI. Regulacje dotyczą zarówno podmiotów publicznych, jak i prywatnych, mających siedzibę w UE, oraz poza nią, jeśli ich systemy AI są wykorzystywane na rynku UE lub mają wpływ na obywateli UE

Kluczowe elementy AI Act

Podstawowym założeniem AI Act jest podejście oparte na ryzyku (risk-based approach), co oznacza, że poziom regulacji i wymogów zależy od poziomu ryzyka stwarzanego przez dany system AI. Akt ten nakłada na organizacje szereg obowiązków w zakresie nadzoru i zarządzania aktywnością sztucznej inteligencji (w tym zarządzania ryzykiem i jakością danych), transparentności wobec użytkowników AI oraz przewiduje znaczące kary finansowe (do 35 mln EUR lub 7% globalnego obrotu) za brak zgodności z regulacjami.

Zakresem regulacji objęte są również systemy wykorzystujące uczenie maszynowe.

Obszary regulowane przez AI Act

  • Wymóg transparentności zastosowań AI – systemy generujące obrazy, treści audio lub wideo oraz chatboty muszą jasno informować użytkownika o interakcji z AI, oraz odpowiednio oznaczać treści tworzone syntetycznie.u prawnego i regulacyjnego
  • Zakaz wykorzystywania AI do niedozwolonych praktyk i zastosowań – m.in. scoring społeczny czy identyfikacja biometryczna w czasie rzeczywistym. Organizacje są zobowiązane do identyfikacji i klasyfikacji wykorzystywanych systemów AI w celu określenia ich charakteru oraz rodzaju.
  • Wprowadzenie standardów i wymagań dla dostawców rozwiązań opartych na generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) – np. ChatGPT, DALL·E, Claude. Dostawcy muszą przygotować i – na żądanie organów nadzoru – udostępnić dokumentację techniczną, obejmującą proces szkolenia i testowania systemów, a także ocenę ich rezultatów.
  • Zastosowanie AI w systemach wrażliwych i wysokiego ryzyka – takich jak rekrutacja i ocena kandydatów do pracy, analiza zdolności kredytowej, edukacja i szkolenia zawodowe, ocena ryzyka i wycena polis ubezpieczeniowych na życie i zdrowie, dostęp do usług publicznych, zdalna identyfikacja biometryczna czy zarządzanie infrastrukturą krytyczną. W tych obszarach wymagane będzie m.in. przeprowadzenie oceny zgodności, wdrożenie systemów zarządzania ryzykiem i jakością, kontrola nad zarządzaniem danymi oraz zapewnienie odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa.

AI Act w kontekście innych regulacji unijnych

Przepisy należy analizować w powiązaniu z takimi aktami prawnymi jak Karta Praw Podstawowych UE, Dyrektywa NIS2, Digital Services Act, RODO, Data Act i inne. Oznacza to konieczność uwzględnienia przez organizacje szerszego kontekstu regulacyjnego i dostosowania się do złożonego ekosystemu przepisów.

AI ACT – Strategia postępu kontrolowanego

AI Act wprowadza istotne zmiany w podejściu do sztucznej inteligencji, nakładając na organizacje nowe obowiązki. 

Rok 2025 jest kluczowy dla podjęcia działań zapewniających zgodność z tymi regulacjami. Eksperci podkreślają konieczność identyfikacji systemów AI, oceny ryzyka, wdrożenia odpowiednich polityk i procedur oraz analizy umów z dostawcami. Proaktywne podejście do tych wyzwań pozwoli organizacjom lepiej przygotować się na nadchodzące zmiany i uniknąć potencjalnych sankcji.​

Link powiązany: Polska wersja Aktu

Więcej tematów

Wyniki badań wkrótce w aplikacji mObywatel – cyfrowa rewolucja w polskiej ochronie zdrowia

Podczas V edycji konferencji AI & MEDTECH CEE jasno wybrzmiała nowa linia transformacji systemu opieki zdrowotnej w Polsce – intensyfikacja cyfryzacji i wdrażanie narzędzi opartych o sztuczną inteligencję. Podmioty odpowiedzialne za ten proces, w tym Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Zdrowia oraz Centrum e-Zdrowia, przedstawiają konkretny plan działania, którego kluczowym elementem są

Czytaj więcej »
Na zdjęciu widzimy biurko zapełnione dokumentami, teczkami, laptopem, kalkulatorem i smartfonem. Ekran laptopa pokazuje stronę logowania z miejscem na login i hasło. W tle, na ścianie, przypięto kilka kartek z tekstem.

Zmiany w Obowiązku Przechowywania Zgłoszeń do ZUS – nadchodzi koniec papierowego archiwum?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowuje istotną nowelizację przepisów, która może ucieszyć wielu przedsiębiorców. Projekt ustawy przewiduje zniesienie obowiązku przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS przez płatników składek – i to nawet wtedy, gdy zgłoszenia te zostały już przesłane drogą elektroniczną. To kolejny krok w kierunku deregulacji i cyfryzacji, a

Czytaj więcej »

Wyniki badań wkrótce w aplikacji mObywatel – cyfrowa rewolucja w polskiej ochronie zdrowia

Podczas V edycji konferencji AI & MEDTECH CEE jasno wybrzmiała nowa linia transformacji systemu opieki zdrowotnej w Polsce – intensyfikacja cyfryzacji i wdrażanie narzędzi opartych o sztuczną inteligencję. Podmioty odpowiedzialne za ten proces, w tym Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Zdrowia oraz Centrum e-Zdrowia, przedstawiają konkretny plan działania, którego kluczowym elementem są

Czytaj więcej »
Na zdjęciu widzimy biurko zapełnione dokumentami, teczkami, laptopem, kalkulatorem i smartfonem. Ekran laptopa pokazuje stronę logowania z miejscem na login i hasło. W tle, na ścianie, przypięto kilka kartek z tekstem.

Zmiany w Obowiązku Przechowywania Zgłoszeń do ZUS – nadchodzi koniec papierowego archiwum?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowuje istotną nowelizację przepisów, która może ucieszyć wielu przedsiębiorców. Projekt ustawy przewiduje zniesienie obowiązku przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS przez płatników składek – i to nawet wtedy, gdy zgłoszenia te zostały już przesłane drogą elektroniczną. To kolejny krok w kierunku deregulacji i cyfryzacji, a

Czytaj więcej »

Dołącz do naszego newslettera

Administrator danych
Administrator danych osobowych: Praktyczne Szkolenia Prasołek & Sawicki Spółka jawna Adres ul. Grzybowska 2/34, 00-131 Warszawa

Kontakt z Administratorem
W kwestii związanej z ochroną danych osobowych możesz się skontaktować z Administratorem wysyłając wiadomość pod adres email: biuro@digitalhr.pl

Cele i podstawy przetwarzania danych osobowych
Pani/Pana dane będą przetwarzane w celu świadczenia usługi wysyłki newslettera, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO gdzie prawnie uzasadniony interes Administratora polega na marketingu bezpośredniego produktów i usług, w związku z wyrażeniem zgody w rozumieniu art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Odbiorcy danych
Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być dostawcy usług informatycznych.

Okres przechowywania
Dane osobowe są przechowywane do momentu wycofania zgody w rozumieniu art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Prawa przysługujące w związku z przetwarzaniem danych osobowych
Przysługuję Pani/Panu prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
Przysługuję Państwu również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
Prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego
Przysługuję Pani/Panu prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – UODO Stawki 2, Warszawa.

Dobrowolność danych
Podanie danych jest dobrowolne.
Profilowanie i zautomatyzowane podejmowanie decyzji
Pani/Pana dane osobowe nie będą profilowane oraz nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany.