Digitalizacja w nowej ustawie o rynku pracy z dnia 20 marca 2025 r.

Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia z dnia 20 marca 2025 r. wprowadza szereg rozwiązań opartych na technologiach cyfrowych, które mają na celu modernizację i usprawnienie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia.

Wprowadzenie nowej ustawy wynika z konieczności dostosowania polskiego prawa do dynamicznie zmieniających się realiów rynku pracy.  Dotychczas obowiązująca ustawa z 2004 roku była nowelizowana ponad 200 razy, co świadczy o jej niedostosowaniu do obecnych potrzeb.

Nowa ustawa ma na celu unowocześnienie urzędów pracy, zwiększenie efektywności publicznych służb zatrudnienia oraz dostosowanie instrumentów wsparcia do realnych potrzeb osób poszukujących pracy i pracodawców.

Kluczowe obszary cyfryzacji przewidziane w ustawie obejmują:

1. Obsługa cudzoziemców

      • Pełna cyfryzacja procedur uzyskania zezwoleń na pracę dla cudzoziemców – uproszczenie formalności administracyjnych oraz wzmocnienie roli publicznych służb zatrudnienia.

    2. Indywidualne konta online

        • Tworzenie kont dla bezrobotnych, pracujących, pracodawców i agencji zatrudnienia – konta umożliwią m.in. rejestrację online i usprawnią kontakt z urzędami pracy.

        • Uwierzytelnianie kont z wykorzystaniem aplikacji mObywatel – integracja z krajowymi systemami cyfrowymi.

        • Możliwość składania dokumentów drogą elektroniczną – wnioski o pomoc, wyjaśnienia, odwołania i zażalenia będą mogły zostać wysłane za pośrednictwem indywidualnego konto.

      3. Nowy system wspierający poszukiwanie pracy

          • Zaawansowany system teleinformatyczny – umożliwi tworzenie profili zawodowych (CV), otrzymywanie pomocy od urzędów online oraz natychmiastowe powiadamianie o dopasowanych ofertach pracy.

        4. Rozszerzenie bazy ofert pracy

            • Zwiększenie liczby ofert w systemie ePraca – dzięki uproszczeniu procedury zgłaszania ofert pracy przez pracodawców.

            • Automatyczne pobieranie ofert z publicznych źródeł – np. z portalu KPRM z ofertami pracy w służbie cywilnej.

            • Możliwość publikowania ofert przez osoby fizyczne i rolników – poszerzenie dostępności rynku pracy.

            • Zgłaszanie ofert do wielu urzędów pracy – za pomocą jednego systemu cyfrowego.

          5. Baza CV i dopasowywanie ofert

              • Tworzenie ogólnopolskiej Bazy CV – powiązanej z systemem ePraca, co umożliwi automatyczne dopasowywanie ofert do kandydatów.

            6. Weryfikacja pracodawców

                • Sprawdzanie wiarygodności pracodawców – dostęp do informacji o zaległościach finansowych i historii naruszeń prawa pracy za pośrednictwem systemów teleinformatycznych.

              7. Poradnictwo zawodowe online

                  • Rozszerzenie dostępu do e-usług doradczych – większy zakres pomocy dostępnej online.

                8. Elektroniczna dokumentacja i dane

                    • Zarządzanie dokumentacją w systemie teleinformatycznym – szerokie wykorzystanie narzędzi cyfrowych do prowadzenia i udostępniania dokumentów (Dział IV ustawy).

                    • Przetwarzanie danych osobowych – uregulowane w Dziale V ustawy, w kontekście cyfrowych usług zatrudnienia.

                  9. Monitoring i analiza danych

                      • Plan Rozwoju Publicznych Służb Zatrudnienia – przewiduje gromadzenie i analizę danych z urzędów pracy (WUP i PUP) przy użyciu narzędzi cyfrowych.

                    10. Przepisy wykonawcze i integracja z istniejącymi systemami

                        • Rozporządzenie MRPiPS – regulujące systemy teleinformatyczne w publicznych służbach zatrudnienia.

                        • Wpis do Bazy Usług Rozwojowych – zastąpienie Rejestru Instytucji Szkoleniowych wpisem do cyfrowej platformy BUR.


                      Podsumowanie

                      Nowa ustawa w znacznym stopniu opiera się na wykorzystaniu technologii cyfrowych w niemal wszystkich kluczowych aspektach działania rynku pracy – od rejestracji bezrobotnych i obsługi pracodawców, przez komunikację i wymianę danych, po doradztwo zawodowe i weryfikację ofert. Celem tych rozwiązań jest zwiększenie efektywności, dostępności i przejrzystości usług publicznych służb zatrudnienia.

                      Link do ustawy: USTAWA z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia

                      Więcej tematów

                      Wpływ AI na rynek pracy — raport konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD)

                      Sztuczna inteligencja dynamicznie przekształca globalny krajobraz zatrudnienia, a jej oddziaływanie na przyszłość pracy staje się coraz bardziej wyraźne. Według najnowszego raportu Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD), wpływ AI na rynek pracy może dotyczyć nawet 40% stanowisk na całym świecie. Zmiany te będą szczególnie odczuwalne w zawodach wymagających

                      Czytaj więcej »

                      Czarna Lista Barier – postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan m.in. dla obszaru HR

                      W ramach działań deregulacyjnych Konfederacja Lewiatan cyklicznie przedstawia swoje postulaty, w tym najnowszą odsłonę dokumentu znanego jako „Czarna Lista Barier”.

                      Zaprezentowana 20 marca 2025 roku wersja tej listy zawiera liczne propozycje zmian legislacyjnych, które mogą przyspieszyć rozwój procesów cyfrowych w działach HR, upraszczając procedury zatrudnienia i ograniczając formalności.

                      Czytaj więcej »
                      Zespół młodych i zatroskanych ludzi

                      Obawy młodych pracowników o przyszłość zawodową – między adaptacją a lękiem przed sztuczną inteligencją

                      Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), rośnie również niepokój wśród młodszych grup pracowników dotyczący ich przyszłości zawodowej. Wyniki badań przeprowadzonych w Polsce wskazują na wyraźny paradoks – pokolenie “Z”, które najsprawniej adaptuje nowe narzędzia i technologie, jednocześnie odczuwa największy niepokój wobec ich wpływu na stabilność zatrudnienia. Obawy młodych pracowników

                      Czytaj więcej »

                      Wpływ AI na rynek pracy — raport konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD)

                      Sztuczna inteligencja dynamicznie przekształca globalny krajobraz zatrudnienia, a jej oddziaływanie na przyszłość pracy staje się coraz bardziej wyraźne. Według najnowszego raportu Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD), wpływ AI na rynek pracy może dotyczyć nawet 40% stanowisk na całym świecie. Zmiany te będą szczególnie odczuwalne w zawodach wymagających

                      Czytaj więcej »

                      Czarna Lista Barier – postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan m.in. dla obszaru HR

                      W ramach działań deregulacyjnych Konfederacja Lewiatan cyklicznie przedstawia swoje postulaty, w tym najnowszą odsłonę dokumentu znanego jako „Czarna Lista Barier”.

                      Zaprezentowana 20 marca 2025 roku wersja tej listy zawiera liczne propozycje zmian legislacyjnych, które mogą przyspieszyć rozwój procesów cyfrowych w działach HR, upraszczając procedury zatrudnienia i ograniczając formalności.

                      Czytaj więcej »
                      Zespół młodych i zatroskanych ludzi

                      Obawy młodych pracowników o przyszłość zawodową – między adaptacją a lękiem przed sztuczną inteligencją

                      Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), rośnie również niepokój wśród młodszych grup pracowników dotyczący ich przyszłości zawodowej. Wyniki badań przeprowadzonych w Polsce wskazują na wyraźny paradoks – pokolenie “Z”, które najsprawniej adaptuje nowe narzędzia i technologie, jednocześnie odczuwa największy niepokój wobec ich wpływu na stabilność zatrudnienia. Obawy młodych pracowników

                      Czytaj więcej »

                      Dołącz do naszego newslettera

                      Administrator danych
                      Administrator danych osobowych: Praktyczne Szkolenia Prasołek & Sawicki Spółka jawna Adres ul. Grzybowska 2/34, 00-131 Warszawa

                      Kontakt z Administratorem
                      W kwestii związanej z ochroną danych osobowych możesz się skontaktować z Administratorem wysyłając wiadomość pod adres email: biuro@digitalhr.pl

                      Cele i podstawy przetwarzania danych osobowych
                      Pani/Pana dane będą przetwarzane w celu świadczenia usługi wysyłki newslettera, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO gdzie prawnie uzasadniony interes Administratora polega na marketingu bezpośredniego produktów i usług, w związku z wyrażeniem zgody w rozumieniu art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

                      Odbiorcy danych
                      Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być dostawcy usług informatycznych.

                      Okres przechowywania
                      Dane osobowe są przechowywane do momentu wycofania zgody w rozumieniu art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

                      Prawa przysługujące w związku z przetwarzaniem danych osobowych
                      Przysługuję Pani/Panu prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
                      Przysługuję Państwu również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
                      Prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego
                      Przysługuję Pani/Panu prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – UODO Stawki 2, Warszawa.

                      Dobrowolność danych
                      Podanie danych jest dobrowolne.
                      Profilowanie i zautomatyzowane podejmowanie decyzji
                      Pani/Pana dane osobowe nie będą profilowane oraz nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany.